
Tennis en Padel de Gelenberg is een vereniging die draait op de inzet van haar leden. Gezelligheid en sportiviteit staat binnen onze vereniging centraal. Dat blijkt uit de diverse activiteiten die op onze vereniging worden georganiseerd. Tijdens deze evenementen is het mogelijk de kantine open te stellen doordat gebruik wordt gemaakt van vrijwilligers. Enerzijds kan iedereen hierdoor tijdens activiteiten gebruik maken van de kantine en anderzijds is het draaien van een kantinedienst een leuke en gezellige manier om andere leden van de vereniging te leren kennen.
Natuurlijk willen we óók dat onze kantine, kleedkamers en het park er verzorgd en netjes uitzien. Een externe partij zorgt voor de wekelijkse schoonmaak. Daarnaast wordt ons park elke woensdag onderhouden door een groep vrijwilligers: "de onderhoudscommissie". Ook maken we 6 tot 7 maal per jaar gebruik van een groep schoonmaak/onderhoudsdiensten voor de grotere klussen.
Als seniorlid van Tennis en Padel de Gelenberg ben je verplicht om in totaal twee kantinediensten of schoonmaak/onderhoudsdiensten per dienstjaar te draaien. Een dienstjaar loopt van 1 januari tot en met 31 december. De dienstenplanner wordt in december geopend zodat je je voor jouw eerste dienst kunt gaan inplannen. In januari wordt de dienstenplanner wederom geopend om jouw tweede dienst in te plannen. De exacte data worden gecommuniceerd via de clubapp.
Wanneer je na afloop van de eerste inplanperiode op 30 december, geen dienst hebt ingepland, dan word je met ingang van het nieuwe dienstenjaar automatisch omgezet naar "afkoop". Je ontvangt dan in het nieuwe jaar een factuur van €70,= voor de betaling daarvan.
Wanneer je je niet inplant voor de tweede dienst, dan word je door de dienstencoördinator ingepland. Dit gebeurt uiterlijk 1 februari en alleen wanneer er nog diensten onbemand zijn. Het kan zijn dat je wordt ingepland op een moment dat je verhinderd bent. Dan dien je zelf voor vervanging te zorgen. Het is dus raadzaam ook je tweede dienst tijdig in te plannen.
Nadere informatie rondom de opstelling van de dienstenplanner en de procedure wordt gecommuniceerd via de clubapp en via een e-mail.
Om ervoor te zorgen dat de kantinevrijwilligers weten wat er van hen verwacht wordt, is er een handleiding geschreven. We verzoeken nieuwe leden om eerst een instructie te volgen voordat je jouw eerste kantinedienst gaat draaien. Maar ook leden die het prettig vinden wat meer uitleg te krijgen nodigen we van harte uit om bij een instructie aanwezig te zijn. Elk jaar worden er een aantal kantinedienstinstructies ingepland. De data worden via de clubapp gecommuniceerd.
Inplannen van jouw kantinediensten of schoonmaak/onderhoudsdiensten
De diensten inplannen doe je zelf. De dienstenplanner wordt begin december opengezet zodat je zelf naar eigen wens jouw eerste kantinediensten of schoonmaak/onderhoudsdienst kunt inplannen. De tweede dienst plan je in januari pas in. De exacte openingsdata van de dienstenplanner worden via de clubapp gecommuniceerd. De online dienstenplanner kun je benaderen door met je bondsnummer in te loggen via onze site of makkelijk via je smartphone via onze clubapp.
Bij vragen omtrent het inplannen van jouw diensten kun je een mail sturen naar [email protected].
Verhinderd
Wanneer je om wat voor een reden dan ook verhinderd bent, dan moet je zelf voor een vervanger zorgen. De dienstencoördinator regelt geen vervangende diensten. Wanneer je een vervanger hebt geregeld of diensten worden onderling geruild dan geef je dit altijd even door aan de dienstencoördinator via [email protected].
Boete
Voor het niet komen opdagen tijdens de ingeplande kantinedienst of schoonmaak/onderhoudsdienst wordt een boete van €70,= per verzuimde dienst geïncasseerd. Dit ongeacht de reden van verhindering. Met het betalen van de boete wordt de dienst waarvoor je verstek hebt laten gaan niet afgekocht. De verzuimde dienst moet op een later moment alsnog worden gedraaid.
Mocht het zo zijn dat een activiteit niet doorgaat dan wordt in overleg met jou een nieuwe afspraak gemaakt voor jouw dienst. In het geval dat de aanvangstijden veranderen voor de betreffende kantinedienst, dan wordt dit zo spoedig mogelijk gecommuniceerd.
Afkopen van je dienstverplichting
Wanneer je echt geen mogelijkheden ziet om aan je dienstverplichting te voldoen, dan kun je deze afkopen. Ook wanneer je jezelf niet inplant voor jouw eerste dienst dan dien je jouw dienstverplichtig af te kopen. Hiervoor wordt een heffing van €70,= per jaar in rekening gebracht. Dit bedrag is vastgesteld door de ALV.
Het is om administratieve redenen niet mogelijk om tijdens het dienstjaar je dienstverplichting om te zetten in afkoop, of andersom.
Ontheffing van dienstverplichting
Er zijn een aantal uitzonderingen op de verplichting om kantine- en/of schoonmaaktdienst te moeten draaien:
- Leden die op 1 januari van het kalenderjaar de respectabele leeftijd van 75 jaar hebben bereikt zijn vrijgesteld van dienstverplichting.
- Leden die op 1 januari van het kalenderjaar de leeftijd van 17 jaar of jonger hebben zijn vrijgesteld van diensten.
- Leden die zich wekelijks inzetten voor onze vereniging zijn vrijgesteld van diensten.
- Leden met een blessurelidmaatschap, sponsorlidmaatschap en niet betalende leden hebben de keuze om wel of geen diensten te draaien.
Als je op basis van bovenstaande criteria vrijgesteld bent van dienstverplichting, maar je wilt toch graag diensten draaien, stuur dan een mail naar [email protected]
Leden met dienstontheffing betalen geen dienstheffing (=afkoop).
Aanvullende bepalingen
- Het is niet toegestaan om tijdens een competitiespeeldag waaraan jijzelf deelneemt een kantinedienst te draaien.
- Het is niet toegestaan om tijdens evenementen die jijzelf (mede) organiseert een kantinedienst te draaien.
- Minderjarige mogen geen alcoholische dranken schenken dan wel afrekenen. Bij controle (b.v. door testaankopen) kan de gemeente bij ovetreding van de wet een waarschuwing geven, maar ook een boete opleggen. Deze boete komt voor rekening van de verantwoordelijke kantinedienst(en).